3 حسد موجب تغییر نعمت حاسد میشود وخیراتی که برای او مقدرشده بسبب حسدش زایل میگردد 4 گناه حاسد نزدیکست که ازاعتقاد به قدر زیادتر شود با وجود سختی عذابیکه قدریه دارند 5 اشاره بتاخیر چشم زخم دارد زیرا حسد سبب چشم زدن میشود چنانچه جماعتی از مفسرین ایه شریفه و من شر حاسد اذا حسد را به چشم زدن تفسیر کرده اند و نبز عامه از پیغمبر ص و خاصه از امام صادق ع روایت کرده اند که چیزی بر قدر بر قدر پیشی گیرد چشم زدن است و مرحوم طبرسی را جع بایه شریفه لا تد خلو ا من باب واحد گفته است چون یعقوب ع ترسید ه پسرانش را چشم زنند بانها گفت همگی از یک در وارد نشوید ولی جبایی چشم زدن را انکار کرده و گفته است برهانی برای اثباتش نداریم اما بیشترمحققین انرا پذیرفته ودرست دانسته اند سپس مدحوم مجلسی سه قول از جاحظ وبلخیو حکما برای اثباتاننقل میکند ودر اخر تابییدی از سید رضی قدس الله روحه میعرماید امام. صادق ع فرمود افت دین حسد و خود بینی و بالیدن است
بازدید : 1817
پنجشنبه 7 خرداد 1399 زمان : 10:22